Robert B. Cialdini – Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka
Szczerze powiedziawszy bardzo się na tej pozycji zawiodłem. Już tyle razy ta książka była polecana (wszak to na zasadzie społecznego dowodu słuszności sam Mystery opierał założenia swojej metody), że naprawdę spodziewałem się przeczytać wielki hit i po raz kolejny napisać polecenie tej pozycji innym. A się zawiodłem. Przede wszystkim dlatego, że książka jest napisana chyba wyłącznie z myślą o marketingowcach (a nikt nigdzie o tym nie wspominał) i handlowcach. Niby zasady mają ogólne potwierdzenie i zastosowanie, ale przykładów spoza wspomnianych dziedzin jakoś tak jak na lekarstwo.
Merytorycznie było ok – wyjaśnionych 6 reguł dzięki którym można bardzo silnie wpływać na innych (i które wpływają na nas): reguła wzajemności, konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienie, autorytetu i niedostępności. Tylko pytanie co z tym dalej? Niby wiem jak wykorzystując poszczególne z nich wpłynąć na kogoś żeby np. sprzedać mu oferowany produkt, ale to nie tego się spodziewałem po takiej pozycji.
Wymienione reguły trzeba dopiero zaadoptować w konkretnej dziedzinie, np. PUA żeby przyniosła efekty. A to wymaga dużo myślenia. A jak sam autor (o nazwisku którego wymowa stanowi zagadkę dla wszystkich) wspomina – ludzie starają się unikać wysiłku, zwłaszcza z tym związanego, jak najbardziej. Więc na razie raczej nie, ale w przyszłości trzeba będzie. Mystery tak zrobił i jak wszyscy wiemy nie najgorzej na tym wyszedł. Wiec może jednak warto szybciej niż później? Aha – gdyby ktoś opisał te reguły pod kątem uwodzenia, z uzasadnieniem i przykładami – to dopiero byłby hit!