Geoffrey Miller – Teoria szpanu
Na fali zainteresowania psychologią ewolucyjną sięgnąłem po drugą książkę Geoffrey’a Millera z podtytułem „seks, ewolucja i zachowania klienta”. I po przeczytaniu uczucia mam mieszane.
W stosunku do „Umysłu w zalotach” w tej pozycji znajdziemy o wiele mniej tłumaczenia ewolucji i teorii: wskaźników atrakcyjności czy ostentacyjnej rozrzutności. Jest natomiast bardzo dużo (moim zdaniem za dużo) kwestii dotyczących marketingu, konsumeryzmu czy kapitalizmu konsumpcyjnego. I to jeszcze by było OK, bo później dostajemy serię rozdziałów poświęconych tzw. Wielkiej Piątce cech – otwartości, sumienności, ugodowości, stabilności i ekstrawersji – które w połączeniu z inteligencją ogólną stanowią to, co określamy jako nasz charakter i źródło różnic między ludźmi.
I gdyby książka się zakończyła w tym miejscu byłaby z pewnością do polecenia dalej. Natomiast kompletnie nie rozumiem po co autor na koniec (ostatni rozdział) zaczyna się rozwodzić nad swoją wizją świata, skądinąd kompletnie niezgodną z założeniami ewolucyjnymi, które wcześniej sam tłumaczył. Pomysły bezsensownego podatkowania czy zmiany sposobów sygnalizacji cech wydają się być lewicową utopią, do której zresztą autor sam się wcześniej przyznaje.