Ming Zeng – Inteligentny biznes
Ta książka to jedno wielkie case study Alibaby – jednej z największych firm handlu internetowego na świecie. Autor był przez wiele lat dyrektorem strategicznym tego holdingu. W książce dosyć szczegółowo opisane są marki należące do grupy – Alibaba, Taobao, Tmall, Aliexpress, Alipay, Ant Financial, Cainiao Network, Alibaba Cloud i wiele innych.
Książka jest specjalistyczna, szczegółowa, dużo było o wykorzystywaniu sztucznej inteligencji. Oprócz historii rozwoju poszczególnych marek (te stanowią zaledwie jeden z załączników do książki) autor tłumaczy dlaczego Alibaba to coś więcej niż po prostu chiński Amazon – jak się zwykło myśleć na zachodzie. Bowiem Alibaba jest platformą (płaszczyzną), która umożliwia rozwój i wzrost innym firmom handlowym (liniom) i rozmaitym specjalistom (punktom).
Wszystko w Alibabie kręci się wokół dwóch zagadnień – koordynacji sieci oraz data intelligence. Oba stanowią podwójną helisę (jak w DNA), które wzajemnie się wzmacniają i przyspieszają rozwój. Koordynacja sieci to usprawnianie działalności (np. poprzez integrację z zewnętrznymi systemami za pomocą API) dzięki czemu wszystkie aspekty działalności są ułatwione zarówno dla klientów jak i sprzedawców. Efektem tego są coraz większe ilości danych, które w procesie data intelligence są analizowane i z których wyciąga się lepsze wnioski (często w sposób automatyczny). A te umożliwiają jeszcze bardziej skuteczną działalność i dalszą koordynację sieci.
Co ciekawe autor podaje też 5 kroków jak taki proces przeprowadzić w firmach offline’owych – danetyzacja, softwaring, przepływ danych z API, zapis danych w czasie rzeczywistym, algorytmy uczenia maszynowego. Również bardzo szczegółowo opisane są Dzień Singla (taki chiński Black Friday) i działalność chińskich celebrytów internetowych.
W skrócie – książka szczegółowa i zaawansowana, nic tylko z tej wiedzy korzystać.